Scenario’s voorleggen bij kot
Uit de vele ideeën en voorbeeldontwerpen hebben we drie scenario's geschreven die we hebben voorgelegd aan de koten. Het begint allemaal met hetzelfde: iedere inwoner van het kot heeft wekelijkse taken gekregen om het kot samen schoon te houden.
Scenario 1:
Het is rommelig in het huis. Vooral in de gezamenlijke ruimtes zoals de keuken worden niet goed schoongehouden. Er is een app gelanceerd waar jullie kot aan meedoet. Deze app verdeelt de taken die er moeten gebeuren in het huis en je kunt ook taken opeisen om te doen. Iedere taak heeft een puntenaantal. Als je een taak hebt volbracht krijg je deze punten. Maandelijks moet de gebruiker of gebruikers met de minste punten geld storten in de pot. Van dit geld worden cadeautjes gekocht voor degene met de meeste punten deze maand. Je kunt kiezen uit een lijst: bioscoopbon, boekenbon, etc.
Scenario 2:
De app die hierboven is beschreven kun je zien als een kalender, scheidsrechter of politie. Dit geeft de striktheid van de app aan en de consequenties die eraan vasthangen als iemand zijn/haar taak niet volbrengt. De kalender is het minst strikt en geeft aan wie wanneer welke taak zou moeten doen. Buiten een pop-up melding als een taak door iemand nog niet volbracht zitten er verder geen restricties aan. Puur informatief dus. De scheidsrechter is iets strengen en kan letterlijk kaarten uitdelen. Als iemand zijn/haar taak niet volbrengt krijgt deze persoon een gele kaart. Als hij/zij deze taak daarna nog niet volbrengt krijgt hij/zij een rode kaart. Uiteindelijk zie je in het overzicht wie de meeste gele en rode kaarten heeft en deze persoon moet ook een extra taak uitvoeren. De politieagent is strenger en hij kan sancties voor laks gedrag geven. Uiteindelijk krijgen de gebruikers die niet hun taken volbrengen extra straf door bijvoorbeeld niet van het wifi netwerk gebruik te kunnen maken voor een week. Het nadeel van het systeem is dat het gefocust is op slecht gedrag en straffen in plaats van goed gedrag belonen.
Scenario 3:
Deze app gaat uit van het beloningssysteem. Veel games die gespeeld worden door de doelgroep krijgen gaan ook over het belonen als de speler het goed heeft gedaan. Als een student zijn/haar taak heeft volbracht krijgt hij/zij punten. Hoe meer punten hoe hoger deze persoon op de rating komt te staan. Heb je de meeste punten in het bezit, dan wordt je de koning/koningin van het kot.
Conclusie:
Deze drie scenario's hebben we voorgelegd bij het gekozen kot, het chaotische kot. Zij hebben gekozen voor scenario 3. In een gesprek met een aantal mensen van het kot kwam naar voren dat vooral belonen zal helpen en motiveren aangezien het opruimen en poetsen erg gevoelig ligt bij vele bewoners en sancties alleen maar meer onvrede zullen creëren.
Reacties
Een reactie posten